یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

اين كار‌هاي اشتباه را با مواد غذايي، تكرار نكنيد

۷۳ بازديد

از چندين سرآشپز، پنيرفروش و ديگر متخصصان مواد غذايي خواسته‌ايم به ما بگويند راه درست آماده كردن سبزيجات، ميوه‌ها، پنيرها، گوشت‌ها و نان‌ها براي استفاده چيست:
_ گوشت خام را هميشه خلاف جهت رگه‌ها برش بزنيد. براي اين كه جهت رگه‌ها را پيدا كنيد، به گوشت خام نگاهي بيندازيد. آيا آن را خط‌هاي رشته مانند را مي‌بينيد؟ آن‌ها فيبر‌هاي عضلاني هستند. هدف از خرد كردن گوشت، هميشه كوتاه كردن اين فيبر‌هاي عضلاني است تا جويدن گوشت آسان‌تر شود.

_ از چاقوي كُند استفاده نكنيم، مخصوصاً براي خرد كردن بادمجان و نان.
_پنير‌هاي سفت بايد به صورت تكه‌هاي نامنظم خرد شوند نه مكعبي، و موقع بريدن پنير‌هاي نرم، نبايد مركز پنير (يعني قسمت تيز قاچ) جدا شود.
_ قبل از برش زدن گوشت پخته شده، به آن استراحت بدهيد.به گفته‌ي پيسكر، هميشه قبل از برش زدن گوشت پخته، بگذاريد ۵ تا ۱۰ دقيقه استراحت كند. اگر قبل از برش به گوشت استراحت ندهيد، ممكن است رطوبتش را از دست بدهد؛ پس عمل به اين توصيه مخصوصاً در مورد گوشت مرغ مهم است، چون رطوبت زيادي در خود ندارد._ براي اين كه موقع جويدن آناناس حس بدي نداشته باشيد، بايد قسمت‌هاي چشم مانند آن را جدا كنيد يعني قسمت‌هاي قهوه‌اي رنگي كه بعد از جدا كردن پوست روي ميوه ديده مي‌شوند.
_به گفته‌ي سرآشپز اسكات سوارتز، استاديار انستيتوي آشپزي آمريكا، پوست‌كن به احتمال زياد كيوي رسيده را له مي‌كند. او مي‌گويد: «بهترين روش اين است كه سر و ته آن را بزنيم و بعد يك قاشق را زير پوست آن فرو كنيم و داخلش بچرخانيم تا تمام ميوه را از پوست جدا كنيم».
_ براي خرد كردن انبه، اول كناره‌هاي ميوه را ببريد تا سطحي صاف به وجود آيد. بعد، بايد آن را ايستاده نگه داريد و نزديك به هسته برش بزنيد، چون هسته مسطح و بيضي شكل است. درست مانند كيوي، اگر انبه خيلي رسيده است، از پوست كن استفاده نكنيد.
_سوارتز مي‌گويد براي اين كه موقع دانه كردن انار، كمتر ريخت و پاش كنيم، اول بايد آن را از وسط ببريم. سمت بريده شده را بالاي يك كاسه نگه داريم و با قاشق به پوست آن ضربه بزنيم تا دانه‌ها داخل كاسه بريزند.
_به گفتۀ سرآشپز الكساندر پلاتكين، بادمجان در معرض هوا به سرعت اكسيده مي‌شود و رنگ آن قهوه‌اي مي‌شود. براي كم كردن اين اكسيداسيون، با چاقوي تيز به سرعت بادمجان را برش بزنيد. وي توصيه مي‌كند وقتي مي‌خواهيد بادمجان را برش عرضي بدهيد، ضخامت آن را بايد دو برابر اندازه‌ي دلخواه نهايي‌تان بگيريد. براي اين كه بادمجان موقع پخته شدن آب از دست مي‌دهد و كوچك‌تر مي‌شود، پس بهتر است آن‌ها را ضخيم‌تر ببريد.
_ديگر پوست هويج را نگيريد، چون بيشتر مواد مغذي هويج در پوست آن است.
_ شكستن مارچوبه با دست بهتر از بريدن آن با چاقو است.
_ براي جلوگيري از آسيب به خودتان و سُر خردن كدو حلوايي، قبل از بريدن زير آن يك حوله قرار دهيد.
_ سرآشپز ماساهارو موريموتو مي‌گويد كه موقع خرد كردن پياز، فقط بايد قسمت كوچكي از ته آن (قسمت ريشه) را بريد. نگه داشتن قسمت ريشه‌ي پياز باعث مي‌شود كنترل بيشتري روي آن داشته باشيم و نتيجه‌ي بهتري بگيريم. بعد از آن، پياز را از بالا به پايين نصف كنيد، پوست هر دو نيمه‌ي آن را بگيريد و براي خرد كردن، قسمت مسطح را روي تخته قرار دهيد.
_ قبل از خرد كردن فلفل دلمه‌اي، بايد دانه‌هاي آن را جدا كرد.
_ براي اين كه بهترين طعم پنير‌هاي نرم را تجربه كنيد، هرگز نوك تيز قاچ اين پنير‌ها را از آن‌ها جدا نكنيد.
_ ساندويچ‌ها و قرص نان زير فشار چاقوي كند، خرد مي‌شوند. بهترين راه براي بريدن قرص نان، اين است كه آن را به سمت پهلو روي تخته بگذاريم.
_استفاده از چاقو براي بريدن پيتزا، ممكن است كثيف‌كاري به بار بياورد. به جاي آن از غلتك برش پيتزا استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.